Sahabat Umar al-Khattab (Arab, عمر بن الخطاب) (c. 581 - November, 644), kadang-kadang
dipanggil juga sebagai Umar al-Farooq ataupun Omar atau Umar ialah dari Bani
Adi yaitu salah satu golongan puak Bani Adi,Quraisy. Dia menjadi khalifah kedua
Islam pada 23 Ogos (633-644) bersamaan 22 Jamadil Akhir tahun 13 Hijrah dan
merupakan salah satu khalifah di dalam Khulafa al-Rasyidin.
Kehidupan
awal
Sahabat Umar dilahirkan di Makkah.Bapaknya
bernama Khattab bin Naufal Bin Abdul Uzza. Beliau dikatakan terdiri dari
golongan kelas pertengahan. Waktu kecilnya pernah mengembala kambing dan
dewasanya beliau berniaga dengan berulang alik ke Syam membawa barang dagangan.
Beliau juga berilmu yaitu merupakan perkara yang amat jarang pada masa tersebut
dan juga merupakan seorang pejuang dan wira yang gagah dan terkenal karena
kegagahannya.
Sahabat Umar bin Al-Khattab telah mendapat
hidayat Islam pada tahun ke-6 kenabian ketika berumur 27 tahun.Beliau memeluk
Islam setelah mendengar adik perempuan nya membaca ayat -ayat AL-QURAN . Dalam
sebuah hadis yang diriwayatkan oleh At-Tabrani bahwa Rasulullah S.A.W juga
pernah berdoa: Ya Allah, kuatkanlah Islam dengan Umar. Sebuah hadis dari Ibnu
Abbas yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah bahwa Rasulullah S.A.W bersabda :
Apabila Umar memeluk Islam,Jibril pun datang dan berkata : Ya Muhammad ,
sesungguhnya seluruh makhluk langit bergembira dengan Islamnya Umar
Memeluk
Islam
Semasa Nabi Muhammad s.a.w. mula menyebarkan
Islam secara terang-terangan, Sahabat Umar mempertahankan ajaran tradisi
masyarakat Quraisy. Sahabat Umar ialah antara orang yang paling kuat menentang
Islam pada masa itu.
Menurut ahli sejarah Islam, semasa Sahabat
Umar dalam perjalanan untuk membunuh Rasulullah s.a.w., beliau bertemu dengan
seseorang yang mengatakan bahwa beliau haruslah membunuh adik perempuannya
dahulu memandang adiknya telah memeluk Islam.
Sahabat Umar pergi ke rumah adiknya dan
mendapati adiknya sedang membaca Al Quran. Dalam keadaan yang marah dan kecewa
beliau memukul adiknya. Ketika melihat adiknya berdarah, beliau meminta maaf
dan sebagai balasan beliau akan membaca secebis ayat Al Quran kepada adiknya.
Beliau berasa terharu ketika mendengar ayat-ayat Al Quran yang begitu indah
sehingga beliau memeluk Islam pada hari itu juga.
Setelah peristiwa tersebut, beliau berjanji
akan melindungi Islam sampai tetes darah terakhir.
Sahabat
Umar di Madinah
Sahabat umar merupakan antara individu yang
berhijrah ke Yathrib (kemudian dikenal sebagai Madinah). Dia merupakan salah
seorang dari Sahabat Rasulullah s.a.w..
Pada tahun 625, anak perempuan Sahabat Umar yaitu
Hafsa menikah dengan Nabi Muhammad s.a.w.
Wafatnya
Nabi Muhammad s.a.w.
Nabi Muhammad s.a.w. wafat pada tahun 632 masehi.
Sahabat Umar dikatakan amat sedih dengan wafatnya Rasulullah s.a.w. sehingga
beliau sanggup membunuh siapa sahaja yang mengatakan bahwa Rasulullah s.a.w.
telah wafat. Beliau kemudian kembali tenang setelah Sahabat Abu Bakar (khalifah
pertama umat Islam) berucap "Siapa yang menyembah Muhammad ketahuilah bahwa
baginda telah wafat, tetapi siapa yang menyembah Allah s.w.t., ketahuilah bahwa
Allah itu hidup dan tidak akan mati." Sahabat Abu Bakar kemudiannya
membaca beberapa potong ayat Al Quran untuk mententeramkan umat Islam.
Sahabat Abu Bakar dengan sokongan Sahabat
Umar menjadi khalifah pertama umat Islam. Semasa pemerintahan singkat Sahabat
Abu Bakar, Sahabat Umar merupakan penasihat Sahabat Abu Bakar. Sahabat Abu
Bakar mencalonkan Sahabat Umar sebagai penggantinya sebelum kematiannya pada
tahun 634 masihi. Dengan itu Sahabat Umar menjadi khalifah kedua umat Islam.
Pemerintahan
Sahabat Umar
Semasa pemerintah Sahabat Umar, empayar Islam
berkembang dengan pesat; menawan Mesopotamia dan sebagian kawasan Parsi dari
Empayar Parsi (berjaya menamatkan Empayar Parsi), dan menawan Mesir, Palestina,
Syria, Afrika Utara, dan Armenia dari Byzantine (Rom Timur). Ada diantara
pertempuran ini menunjukkan ketangkasan tentara Islam seperti Perang Yarmuk
yang menyaksikan tentara Islam yang berjumlah 40,000 orang menumpaskan tentera
Byzantine yang berjumlah 120,000 orang. Hal ini mengakhiri pemerintahan
Byzantine di selatan Asia Kecil.
Pada tahun 637, setelah pengempungan Baitul muqaddis
yang agak lama, tentara Islam berjaya menaklukan kota tersebut. Paderi besar
Baitul muqaddis yaitu Sophronius menyerahkan kunci kota itu kepada Sahabat
Umar. Beliau kemudiannya mengajak Sahabat Umar supaya bersembahyang di dalam
gereja besar Kristian yaitu gereja Church of the Holy Sepulchre. Sahabat Umar
menolak dan sebaliknya menunaikan solat tidak beberapa jauh dari gereja
tersebut karena tidak ingin mencemarkan status gereja tersebut sebagai pusat
keagamaan Kristian. 50 tahun kemudian, sebuah masjid yang digelar Masjid Umar
dibina di tempat Sahabat Umar menunaikan solat.
Sahabat Umar banyak melakukan reformasi
terhadap sistem pemerintahan Islam seperti menubuhkan pentadbiran baru di
kawasan yang baru ditakluk dan melantik panglima-panglima perang yang
berkebolehan. Semasa pemerintahannya juga kota Basra dan Kufah dibina.
Sahabat Umar juga amat dikenali karena
kehidupannya yang sederhana.
Pemerintahan Sahabat Umar
1. Pembaharuan Dalam Bidang Pentadbiran
a) Membentuk Majlis Syura
Khalifah Umar telah membentuk satu Majlis
Syura yang merupakan lembaga atau majlis perunding yang tertinggi. Ianya terbagi
kepada dua yaitu Majlis Syura Tertinggi dan majlis Syura Am.
Anggota Majlis Syura Tertinggi ialah terdiri
daripada Uthman b. Affan, Ali b. Abi Talib, Zaid b. Tsabit, Abdul Rahman b.
Auf, Saad b. Abi Waqas dan Muaz b. Jabal. Semua pekara yang melibatkan masalah
politik, keselamatan dan sosial negara akan dibincangkan bersama-sama dalam
majlis tersebut. Majlis Syura ini juga bertanggungjawab menentukan polisi
negara dalam soal pemerintahan dalam dan hubungan luar.
Melalui amalan sistem syura, Khalifah Umar
dapat mengetahui apa-apa permasalahan yang berlaku kepada dalam semua segi.
Beliau juga membuka peluang dan kebebasan yang seluas-luasnya kepada semua
orang untuk mengemukakan fikiran dan pendapat mereka demi kebaikan dan keadilan
Islam, Sehingga beliau menggangap semua manusia yang tidak mau memberikan
pendapat adalah manusia yang tidak berfaedah.
b) Membahagikan Wilayah-Wilayah Islam
Perkembangan Islam yang semakin luas dengan
pembukaan negara-negara Islam yang baru telah memerlukan kepada pentadbir bagi
mengurus sebuah negara. Dengan perluasan kuasa ini, Khalifah Umar telah membagikan
kerajaan Islam yang semakin luas kepada beberapa wilayah demi menjaga kelicinan
pentadbiran Islam. Umar meletakkan beberapa orang pegawai untuk menjalankan
pentadbiran. Mereka yang dilantik hendaklah datang ke Mekah pada tiap-tiap
tahun selepas menunaikan haji untuk membuat laporan. Khalifah Umar dikatakan pandai
dalam memilih pegawai-pegawai yang cakap bagii melicinkan pentadbiran, sebagai
contohnya Muawiyah b. Abu Sufian, Amru b. al-Ash, Mughirah b. Syu’bah dan Zaid
b. Sumyah.
Sebelum seorang Gubernur itu dilantik, mereka
haruslah mengisytiharkan harta mereka mengelakkan dari menerima rasuah (suap).
Inilah syarat yang dikenakan oleh Khalifah Umar Al-Khattab untuk menjamin
keadilan dan kesucian Islam.
c) Memperbaharui undang-undang pentadbiran
tanah
Perluasan kuasa Islam menuntut kepada
Khalifah Umar untuk melakukan pembaharuan terhadap sistem tanah. Di Mesir,
Syria, dan Iraq misalnya, segala tanah-tanah awam adalah menjadi milik kerajaan
tempat dan segala hasil dari tanah tersebut akan digunakan untuk membiayai
kemudahan-kemudahan awam negara itu juga. Khalifah Umar menetapkan tanah-tanah
yang dimiliki oleh penduduknya tidak akan dirampas tetapi akan dikenakan cukai.
Tentara atau umat Islam dari negara lain
tidak dibenarkan mengambil tanah dari negara jajahan kecuali melalui pembelian.
Ini berbeda dengan amalan-amalan sebelumnya dimana tanah-tanah akan dibagikan
kepada tentara yang menyertai peperangan.
2. Pembaharuan dalam bidang ekonomi
Banyak pembaharuan yang dilakukan oleh Umar
bagi mengagihkan pendapatan kepada rakyat dan juga negara mengikut kehendak
Islam. Kadar dan sistem cukai telah diubah. Cukai yang dikenakan mengikut jenis
tanaman yang ditanam. Syarat-syarat yang menyusahkan rakyat dan tidak adil akan
dihapuskan. Beliau juga sering bertanya kepada golongan-golongan Dzimmi (orang
bukan Islam) untuk mengetahui samada cukai yang dikenakan membebankan mereka.
Inilah langkah yang dilakukan oleh Umar sebelum pekara ini diperbaharui.
Kesemua ini menyebabkan pungutan cukai menjadi cekap dan perbendaharan negara
bertambah.
Beliau juga turut memajukan sistem pertanian
dengan membuka tanah-tanah baru dan juga mengadakan projek pengairan, yang mana
telah dilaksanakan di Mesir dan Iraq bagi menambahkan lagi hasil pertanian.
3. Pembaharuan Dalam Bidang Sosial
a) Melakukan polisi baru untuk golongan
Dzimmi
Khalifah Umar telah mengadakan cukai tanah
dan juga jizyah kepada golongan ini. Cukai ini adalah berpatutan karena rendah
kadarnya dan tidak menyusahkan mereka. Pernah suatu kali khalifah Umar
memanggil 10 orang Dzimmi dari Kufah dan 10 orang Dzimmi dari Basyrah supaya
mereka bersumpah, bahawa cukai yang dikenakan keatas mereka tidak membebankan.
Taraf dan hak awam di berikan sama rata
seperti apa yang dinikmati oleh orang Islam. Golongan Dzimmi yang masih
menentang Islam akan dibuang atau dihalau keluar negara. Harta mereka tidak
akan dirampas, malah harta mereka yang tidak dapat dipindahkan seperti ladang
akan dibayar ganti rugi oleh kerajaan Islam.
b) Memperbaharui taraf kedudukan hamba
Golongan hamba pada masa itu telah diberikan
hak kepentingan sosial dan taraf yang baik. Hamba tidak lagi dihina dan
ditindas, mereka boleh hidup bebas seperti orang-orang biasa, kecuali bagi
orang-orang yang benar menentang Islam dalam peperangan. Umar menetapkan bahwa
hamba perempuan yang menjadi ibu tidak boleh dijual sewenang-wenangnya seperti
hamba-hamba lain. Begitu juga dengan hamba yang berkeluarga tidak boleh
dipisahkan dari keluarga mereka.
Taraf golongan hamba juga disamakan dengan
tuannya dalam apa-apa hal tertentu, pegawai-pegawai yang tidak menghormati dan
menjaga hal kebajikan hamba akan dikenakan tindakan oleh Khalifah Umar. Sebagai
contoh, Umar pernah melucutkan jawatan seorang pegawainya yang tidak menengok
pekerjanya yang sakit.
c) Mengalakkan kegiatan keilmuan dan
pelajaran
Pelbagai langkah telah dilakukan oleh
Khalifah Umar untuk mengembangkan pelajaran al-Quran. Beliau menyediakan
guru-guru bagi mengajar pelbagai ilmu berhubung dengan keilmuan dan dihantar ke
serata tempat bagi yang memerlukan serta diberi gaji yang lumayan.
Sekolah-sekolah ditubuhkan di masjid-masjid bagi diajar pelajaran Islam di
seluruh wilayah Islam. Umat Islam diwajibkan menghafal surah-surah tertentu
didalam al-Quran bagi menguraikan prinsip-prinsip utama ajaran Islam seperti
surah al-Baqarah, an-Nisa, al-Maidah dan sebagainya. Golongan ini akan
diberikan pelbagai ganjaran sebagai satu usaha untuk menggalakkan menghafal
kandungan al-Quran.
4. Pembaharuan Dalam Bidang Ekonomi
a) Memajukan sistem pertanian
Khalifah Umar telah mewujudkan terusan bagi
memajukan sistem pertanian yang mana terusan tersebut seperti Terusan Amirul
Mukminin yang menghubungkan Sungai Nil dengan Laut Merah sepanjang 69 batu dari
bandar Fustat. Di Iraq pula beliau telah membina Empangan Abu Musa yang
menyambungkan Sungai Dujlah (Tigres) dengan bandar Basrah.
Tanah juga telah dikaji selidik bagi
menempatkan tanaman-tanaman yang bermutu. Rakyat juga digalakan untuk membuka
tanah-tanah baru bagi memperbanyak hasil pertanian. Tanah yang tidak dikerjakan
akan ditarik balik sekiranya tidak terdapat hasil pertanian di dalamnya. Begitu
juga beliau juga telah mengadakan sistem cukai bagi menambahkan pendapatan
negara.
Wafatnya
Sahabat Umar
Sahabat Umar wafat pada tahun 644 selepas
dibunuh oleh seorang hamba Majusi Parsi yang bernama Abu Lu'lu'ah atau Fairuz.
Abu Lu'lu'ah menikam Sahabat Umar karena menyimpan dendam terhadap Sahabat
Umar. Dia menikam Sahabat Umar sebanyak enam kali sewaktu Sahabat Umar menjadi
imam di Masjid al-Nabawi, Madinah.
Sahabat Umar meninggal dunia dua hari
kemudian dan dikebumikan di sebelah makam Nabi Muhammad s.a.w. dan makam Sahabat
Abu Bakar. Sahabat Uthman Affan dilantik menjadi khalifah selepas wafatnya
Sumber Wikipedia
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
wilujeng ngawangkong