Tokoh
Abu Yusuf Yaqub Ibn Ishaq Al-Khindi atau juga dikenali sebagai Al-Khindi
(801-873). al-Kindi dilahirkan di Kufah, pusat pengkajian dunia belajar di masa
itu. Bapanya adalah gubernur Kufah, sebagaimana datuknya sebelumnya. al-Kindi merupakan
keturunan suku kaum Kinda yang telah berpindah dari Yaman. Puak ini telah
menyatukan sekumpulan suku-suku dan mencapai kedudukan yang berkuasa pada
abad-abad Kelima dan Keenam, tetapi kehilangan kuasa pada pertengahan abad
Keenam.
Pendidikan
al-Kindi bermula di Kufah, kemudian di Basrah, dan akhirnya di Baghdad.
Pengetahuan tentang pembelajaran yang hebatnya tidak lama kemudian merebak, dan
Khalifah al Ma'mun melantiknya di Rumah Kebijaksanaan (Baitul Hikmah) di Baghdad, yang merupakan pusat bagi penterjemahan
teks-teks falsafah dan saintifik orang Yunani. (Beliau juga terkenal karena
penulisan seni khatnya yang cantik, dan pada suatu ketika pernah bekerja
sebagai jurutulis kepada al Mutawakkil.)
Ketika al Ma'mun meninggal, kakaknya (al Mu'tasim) menjadi Khalifah, dan al-Kindi
dikekalkan dalam jawatannya, serta mengajar anak al Mu'tasim. Bagaimanapun,
ketika pemerintahan al Wathiq, dan terutamanya al Mutawakkil, peluang al-Kindi'
surut. Terdapat pelbagai teori-teori mengenai ini: setengah orang mengatakan
kejatuhan al-Kindi akibat persaingan di Rumah Kebijaksanaan, yang lain pula
merujuk kepada penyiksaan yang ganas oleh al Mutawakkil terhadap orang Islam
yang tidak ortodoks (serta bagi bukan muslim). Malah, pada suatu ketika,
al-Kindi pernah di pukul dan perpustakaannya disita buat sementara. Beliau
meninggal dalam semasa pemerintahan 873 CE bagi al M'utamid.
al-Kindi
merupakan seorang pakar dari pelbagai bidang pemikiran yang berbeda. Beliau
merupakan pakar dalam musik, falsafah, astronomi, pengobatan, geografi, dan
matematika. Selama hayat beliau (dan untuk kira-kira seabad selepas itu) beliau
dianggap sebagai ahli falsafah Muslim dan paling besar, ada akhirnya hanya
diatasi oleh nama nama hebat seperti sebagai Abu Al-Nasr Al-Farabi
(Al-Pharabius) dan Ibn Sina (Avicenna). Beliau adalah dianggap sebagai ahli
falsafah Arab keturunan paling agung, walaupun; sesungguhnya, beliau sering
dirujuk hanyalah sebagai "ahli falsafah Arab".
Satu
dari matlamat utama falsafahnya adalah untuk mengabung kesesuaian antara
falsafah dan teologi alam di sebelah dan teologi spekulatif dan diwahyukan di
tangan yang lain (bagaimanapun sebenarnya beliau menolak teologi spekulatif).
Beliau menekankan, bagaimanapun, wahyu adalah sumber pengetahuan lebih hebat
dalam sekurang-kurangnya setengah bidang, dan ia menjamin perkara-perkara
mengenai kepercayaan yang akal pemikiran tidak boleh mendedahkannya.
Pendekatannya kepada bidang falsafah bukanlah hasil pemikiran
yang asal, tetapi merangkumi penulisan Aristotelian dan (terutama) Plato baru
(neo Plato). Bagaimanapun hasil kerjanya amat penting karena ia memperkenalkan
dan mempopulerkan falsafah Yunani dikalangan cendikiawan Muslim. Kebanyakan apa
yang kanan menjadi perbendaharaan kata falsafah kepiawaian Arab berasal dari
al-Kindi; sesungguhnya, jika tidak karenanya, hasil ahli falsafah seperti al
Farabi, Avicenna, dan al Ghazali mungkin tidak tercapai.
Pencapaian lain
Sebagai
seorang doktor, al-Kindi adalah ahli farmakologi pertama untuk menentukan dan
menggunakan dos obat yang betul untuk kebanyakan daripada dadah-dadah yang
terdapat pada masa itu. Sebagai satu ahli kimia yang termaju, beliau adalah
seorang penentang alkimia; beliau menunjukkan kesilapan mitos yang logam asas
mudah boleh diubah menjadi logam berharga seperti emas atau argentum. Dalam
matematika, beliau menulis beberapa buah buku yang ditujukan khas bagi sistem
nomer, dan banyak menyumbang bagi asas hisab moden. al-Kindi juga mempopularkan
angka Hindu-Arabic di kalangan orang Arabs.
al-Kindi menulis sekurang-kurangnya dua
ratus lima puluh buah buku, kebanyakannya sumbangannya bagi geometri (tiga
puluh dua buah buku), falsafah dan pengobatan (dua puluh dua buah buku setiap
satu), logika (sembilan buah buku), dan fisika (dua belas buah buku).
Pengarunnya dalam bidang fisika, matematika, obat, falsafah dan musik adalah
meluas dan berpanjangan selama beberapa abad. Abu Yusuf Yaqub Ibn Ishaq
Al-Khindi juga aktif dalam bidang terjemahan. Beliau adalah antara penterjemah
awal yang terlibat dalam menterjemahkan hasil karya dalam bidang Yunani ke
dalam bahasa Arab.
Kebanyakan
daripada buku-bukunya, sayangnya, telah hilang, bagaimanapun beberapa yang
terselamat dalam bentuk terjemahan Latin oleh Gherard Cremona, dan yang lain
telah ditemui dalam manuskrip Arab — yang lebih penting lagi, dua puluh empat
hasil kerja beliau yang hilang telah dijumpai kembali pada pertengahan abad ke
dua puluh. Sebagai contoh, misalnya, satu teks yang baru ditemui Manuskrip
berkenaan Nyah Diskrip Perutusan yang Diskrip, satu wacana dalam kriptologi,
merangkumi kaedah pemecahan tulisan rahasia, encipherments, pemecahan tulisan
rahasia bagi encipherments tertentu, dan analisis statistik dan penganalisisan
statistik mengenai surat-surat dan penggabungan surat dalam Tulisan Arab.
Antara
sumbangan besar Al-Khindi ialah mengenai 11 teks yang menerangkan mengenai
nomer dan analisis nomer.
Al-Khindi
juga menghasilkan 241 buah buku dalam pelbagai bidang yang merangkumi bidang
seperti berikut:
Astronomi (16 buah)
Aritmetik (11 buah)
Geometri (32 buah)
Pengobatan (22 buah)
Fisika (12 buah)
Falsafah (22 buah)
Logika (sembilan buah)
Psikologi (5 buah)
Musik (tujuh buah)
Selain
itu, Abu Yusuf Yaqub Ibn Ishaq Al-Khindi juga menghasilkan tulisan dalam bentuk
monograf meliputi bidang astronomi, batu-batan, batu-batu berharga dan
sebagainya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
wilujeng ngawangkong