Nama : Abu Hāmid Muhammad ibn Muhammad al-Ghazālī
Gelaran : Syaraful A'immah, Zainuddin,
Hujjatul Islam
Lahir : 1058 M atau 450 H
Wafat : 1111 M atau 505 H
Mazhab : Syafie
Etnik : Parsi
Rantau : Parsi
Bidang : Tasawuf, Teologi
(Kalam), Falsafah, Logik, Fiqh
Pengaruh : Fakhruddin al-Razi, Moses Maimonides,
Thomas Aquinas, Ramón Martí, Nicholas Autrecourt, Shah Waliullah, Abdul-Qader
Bedil
Abū Ĥāmid
al-Ghazālī, (1058-1111) yang dikenali sebagai Algazel di Dunia Barat, adalah
salah seorang ilmuwan Islam. Beliau juga merupakan seorang wali Allah yang
besar dan lebih dikenali umum sebagai seorang tokoh pemikir Islam serta
dianggapi sebagai al-mujaddid untuk kurunnya.
Nama lengkapnya
Muĥammad ibn Muĥammad ibn Muĥammad ibn Aĥmad, dan nama gelaran nisbahnya
al-Ghazālī aţ-Ţūsī. Nama panggilannya (kunyah) pula Abū Ĥāmid. Di antara
nama-nama gelaran lain yang telah diberikan kepadanya ialah Ĥujjatul-Islām,
Sirāj al-Mujtahidīn dan Zain al-'Ābidīn.
Abu Hamid
al-Ghazali dilahirkan pada tahun 450 Hijrah di desa Ghazalah, di pinggir kota
Tus, yang terletak pada hari ini di bagian timur laut negara Iran, berdekatan
dengan kota Mashhad, ibu kota wilayah Khorasan.
Keluarga Abū Ĥāmid
al-Ghazālī kuat beragama. Ayahnya bekerja menenun kain dari bulu biri-biri.
Hasil tenunan kainnya itu dibawa dari desa Ghazālah ke kota Ţūs untuk dijual di
sana. Walaupun si ayah adalah seorang lelaki yang miskin, dia juga merupakan
seorang yang jujur dan baik hati. Dia suka bergaul dengan al-'ulamā' dan juga
para sufi sambil memetik ilmu-ilmu agama, serta berbakti dan berkhidmat kepada
mereka. Karena selalu mendampingi orang-orang yang berilmu dan sering pula mendengar
uraian-uraian dari mereka, si ayah telah merasa kesan positifnya, lalu berdoa
agar dia dikurniakan seorang anak yang cerdik, berilmu dan juga şāliĥ. Doanya
itu telah diperkenankan
Lahirlah anaknya
yang telah diberikan nama Muĥammad. Pada hari tuanya, Muĥammad ini telah
menjadi bukan saja seorang şāliĥ, malah telah menjadi seorang guru pula kepada
golongan aş-şāliĥīn di zamannya, dan telah dikenali umum sebagai al-Imām Abū Ĥāmid
al-Ghazālī.
Ayah Abū Ĥāmid
al-Ghazālī telah meninggal dunia ketika Abū Ĥāmid al-Ghazālī berumur lebih
kurang enam tahun. Setelah ayahnya meninggal dunia, beliau dan adik lelakinya
yang bernama Aĥmad, telah hidup di bawah asuhan seorang sahabat ayah mereka,
seorang mutaşawwif.
Si ayah ada
mewasiatkan sedikit uang dengan sahabatnya itu bagi membiayai kehidupan kedua
anaknya itu. Mereka pun mula belajar membaca dan menulis kepada sahabat ayah
mereka itu. Tetapi, setelah beberapa waktu berlalu, ung belanja itu telah
habis.
Maka pada suatu
hari, berkatalah si sahabat ayah mereka itu kepada mereka:
"Ketahuilah, telah aku belanjakan
segala uang yang telah diwariskan untuk engkau berdua. Dan aku ini seorang
lelaki yang miskin dan sering berada di dalam kesempitan. Oleh itu, aku
nasihatkan engkau berdua supaya pergi ke Ţūs dan belajar di madrasah di sana.
Engkau berdua boleh menuntut ilmu pengetahuan di sana, yang dapat mendatangkan
kesenangan kepada engkau berdua dan menghasilkan pangkat yang tinggi".
Madrasah yang
dimaksudkan itu ialah sebuah institusi pelajaran yang diberikan nama
al-Madrasah an-Niżāmiyyah. Ia telah diasaskan oleh Niżām al-Mulk, perdana
menteri kepada as-Sulţān Alp Arslān (yang berketurunan Seljuq). Al-Madrasah
an-Niżāmiyyah juga turut membiayai makanan, pakaian, dan juga kitab-kitab
kegunaan para pelajarnya.
Niżām al-Mulk
adalah seorang lelaki yang gemar kepada ilmu pengetahuan dan gemar pula bergaul
dengan para cerdik pandai. Dia juga telah mendirikan beberapa madrasah, yang
secara umumnya, dipanggil al-Madrasah an-Niżāmiyyah, di beberapa tempat lain di
dalam empayar Kerajaan Banī al-‘Abbās (ad-Daulah al-‘Abbāsiyyah) ketika itu,
seperti di Baghdād, al-Başrah, Mosul (Mauşil), Isfahan, Nīsyābūr, Merv, Balkh
dan Herat.
Telah bercerita
al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī mengenai sebab dia dan adiknya pergi menuntut
ilmu:
"Kami telah menuntut ilmu karena
ghairillāh (sesuatu selain daripada Allah, yakni al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī
telah pergi menuntut ilmu tidaklah benar-benar ikhlas karena Allah)... "
Maka
berangkatlah dua orang adik-beradik itu ke Ţūs.
Al-Imām Abū Ĥāmid
al-Ghazālī telah belajar ilmu fiqh daripada seorang 'ālim yang bernama
asy-Syaikh Aĥmad ibn Muĥammad ar-Rādhakānī. Dia juga telah mempelajari ilmu nahwu
dan ilmu hisab, serta telah berjaya menghafal isi al-Quran. Dia lebih
menggemari ilmu-ilmu yang zahir seperti ilmu fiqh, sedangkan adiknya yang
bernama Aĥmad itu, sejak masa mudanya lagi sudah mula cenderung kepada ilmu
tasawuf.
Kemudian, pada
tahun 465 Hijrah, al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī telah pergi ke Jurjān (di dalam
bahasa Parsi disebut sebagai Gorgān dan kota lama ini terletak lebih kurang 160
kilometer dari Ţūs) dan telah belajar daripada seorang guru yang bernama
asy-Syaikh Abū Naşr Ismā‘īl ibn Mas‘adah al-Ismā‘īlī.
Ketika sedang
belajar di Jurjān, al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī merupakan seorang pelajar yang
sangat rajin. Dengan tekun, dia telah menulis setiap pelajaran yang telah dia
pelajari dari gurunya itu. Kemudian, dia telah menyalin semula nota-nota itu
dan telah dikumpulkannya di bawah beberapa tajuk yang tertentu. Dia sangat
menyayangi nota-notanya itu.
Setelah tamat
belajar di Jurjān, al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī pun pulang ke Ţūs pada tahun
470 Hijrah. Dia telah mengikat nota-nota pelajarannya itu di dalam sebuah
bungkusan dan kemudian telah bertolak bersama sebuah kafilah. Di tengah-tengah
perjalanan, kafilah itu telah ditahan oleh sekumpulan penyamun yang telah
merampas harta setiap anggota kafilah itu.
Ketika sampai
giliran al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī pula, setiap barang kepunyaannya telah
digeledah dan dirampas oleh kumpulan penyamun itu. Ketika penyamun-penyamun itu
menyentuh bungkusan nota-notanya, al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī telah berkata,
"Ambillah semua yang engkau mau, tetapi jangan engkau ambil bungkusan
ini."
Penyamun-penyamun
itu pula telah menyangka yang bungkusan itu mungkin mengandungi harta-harta
yang amat berharga. Mereka pun membuka bungkusan itu. Tetapi mereka hanya
menjumpai beberapa helai kertas yang sudah bertulis. Mereka pun bertanya,
"Apa ini?"
Al-Imām Abū Ĥāmid
al-Ghazālī telah menjawab, "Ini adalah hasil titik peluhku. Karenanya, aku
telah meninggalkan kampung halamanku agar aku dapat mendengar, menulis dan
memperolehi ilmunya."
Seorang anggota
kumpulan penyamun itu telah ketawa dan telah berkata, "Bagaimanakah engkau
boleh mendakwa yang engkau telah memperolehi ilmunya? Andaikata kami rampas
bungkusan ini, engkau akan kehilangan ilmunya. Ilmu yang tersimpan di dalam
beberapa helai kertas bukanlah ilmu yang sebenar!"
Bungkusan
nota-nota itu pun dikembalikan kepada al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī. Kata-kata
dari si penyamun itu telah menyebabkan al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī tersadar
dan mengubah cara dia berfikir.
Beberapa tahun
kemudian, ketika dia mengingati kembali peristiwa ini, al-Imām Abū Ĥāmid
al-Ghazālī telah berkata, "Kata-kata dari lelaki itu sebenarnya adalah
kata-kata yang telah digerakkan (yakni diilhamkan). Allah telah menggerakkannya
untuk berkata dengan kata-katanya itu, agar aku dapat menerima petunjuk. Ketika
aku sampai di Ţūs, aku telah bekerja keras selama tiga tahun, sehingga aku
telah berjaya menghapal segala yang telah aku tulis."
Al-Imām Abū Ĥāmid
al-Ghazālī juga telah berkata, "Sebaik-baik nasihat dan teguran yang telah
menyebabkan aku mengubah cara aku berfikir, telah datang dari seorang penyamun
jalanan!"
Peta
Iran.
Ketika berada di
Jurjān, al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī telah sempat nikah, dan sepanjang
hidupnya, telah dikurniakan oleh Allah dengan empat orang anak, seorang lelaki
dan tiga orang perempuan. Tetapi malangnya, anak lelakinya yang bernama Ĥāmid
itu, telah mati ketika masih kecil lagi.
Pada tahun 473
Hijrah, al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī telah pergi ke al-Madrasah an-Niżāmiyyah
di kota Nīsyābūr dan telah berguru dengan seorang syaikh yang sangat terkenal
di waktu itu, bernama asy-Syaikh Điyā’uddīn Abū al-Ma‘ālī 'Abdul Mālik ibn
‘Abdullāh al-Juwainī. Guru ini juga dikenali umum dengan nama Imām al-Ĥaramain karena
dia pernah mengajar di Masjid al-Ĥarām di Makkah dan di Masjid an-Nabawī di
al-Madīnah al-Munawwarah.
Al-Imām Abū Ĥāmid
al-Ghazālī adalah seorang penuntut yang pintar dan disayangi pula oleh Imām al-Ĥaramain.
Pernah gurunya ini memuji al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī dengan mengatakan bahawa
al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī adalah umpama lautan yang tidak bertepi. Ini
menandakan betapa dalam dan luasnya ilmu yang dimiliki oleh al-Imām Abū Ĥāmid
al-Ghazālī. Malah telah dikatakan juga oleh beberapa orang pengkaji bahwa
al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī memiliki darjah kecerdasan yang sangat tinggi, di
paras genius.
Di al-Madrasah
an-Niżāmiyyah di kota Nīsyābūr, tanda-tanda ketajaman otak al-Imām Abū Ĥāmid
al-Ghazālī yang luar biasa itu telah mulai kelihatan. Di pusat pengajian tinggi
ini, dia telah belajar ilmu-ilmu agama dan ilmu-ilmu bahasa seperti ilmu fiqh,
ilmu usul, ilmu mantiq, ilmu falsafah, ilmu kalam dan ilmu perdebatan. Semua
ilmu-ilmu ini telah dikuasainya dengan mudah. Dan di sini jugalah, al-Imām Abū Ĥāmid
al-Ghazālī telah mula menulis kitab-kitabnya yang banyak itu.
Al-Imām Abū Ĥāmid
al-Ghazālī merupakan seorang ‘ālim yang gemar mempelajari bermacam-macam jenis
ilmu. Ini telah diceritakan oleh al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī sendiri di dalam
kitabnya yang bernama al-Munqidh Min ađ-Đalāl.
"Sejak aku masih muda, yakni belum
mencapai umur dua puluh tahun sehingga sekarang, dan kini umurku telah melebihi
lima puluh tahun, aku telah terjun ke dasar laut (yakni ilmu) yang dalam ini.
Tiada aku hiraukan segala kesulitan dan telah aku kumpulkan seluruh
keberanianku.
Setiap jurang aku masuki sehingga aku
sampai ke dasarnya. Setiap kemusykilan aku bongkar sehingga aku temui jawabannya
yang jelas. Aku selidiki setiap kepercayaan dari setiap golongan. Aku korek
hingga sampai ke dasar rahasia tersembunyinya. Ini semua telah aku lakukan agar
aku dapat membedakan di antara yang benar dengan yang palsu, yang sunnah dengan
yang bid’ah.
Ketika aku bertemu dengan golongan
batiniah, aku telah memeriksa dengan penuh teliti segala isi ajaran mereka.
Ketika aku bertemu dengan kaum zahiriah pula, aku telah menyelidiki segala isi
kandungan dan selok-belok ajaran mereka. Demikianlah halnya aku teruskan dengan
setiap golongan.
Ketika aku bertemu dengan ahli-ahli
falsafah, aku telah bergaul dengan mereka sehingga aku dapat mendalami cara
pemikiran falsafah mereka. Ketika aku bertemu dengan ahli-ahli ilmu kalam, aku
telah bergaul dengan mereka sehingga aku dapat mengikuti dan menyelidiki
pokok-pokok pegangan hujah-hujah mereka.
Begitu juga apabila aku berdamping dengan
para sufi, aku telah berusaha sehingga aku dapat mengetahui rahasia-rahasia
kesufian. Ketika aku bergaul dengan ahli-ahli ibadat, aku telah mengkaji kesan-kesan
amal ibadat mereka itu. Dan tiadalah aku temui kaum zindiq dan kaum ingkar
melainkan aku telah menyelidiki sebab-sebab dan latar belakang yang telah
menjadikan mereka berpegangan demikian.
Al-Imām Abū Ĥāmid
al-Ghazālī telah belajar ilmu tasawuf dari asy-Syaikh Abū 'Alī al-Fađl ibn Muĥammad
al-Fārmadhī aţ-Ţūsī (dilahirkan pada tahun 409 Hijrah di Fārmadh, yang terletak
di dalam daerah Ţūs), seorang 'ālim dan faqīh, yang lebih terkenal di hari
tuanya sebagai seorang guru sufi. Di bawah bimbingan gurunya ini, al-Imām Abū Ĥāmid
al-Ghazālī telah mengamalkan beberapa latihan rohani, tetapi dia tidak sempat
mencapai tahap kesempurnaan, karena gurunya ini telah meninggal dunia pada
tahun 477 Hijrah.
(Fārmadh yang pernah dieja sebagai فارمذ
pada zaman silam kini dieja dieja sebagai Fārmad فارمد)
Al-Imām Abū Ĥāmid
al-Ghazālī juga ada bertemu dan belajar dengan beberapa orang guru sufi lain,
dan salah seorang daripada mereka ialah asy-Syaikh Abū Bakr Yūsuf an-Nassāj
aţ-Ţūsī. Dan di tangan guru sufi inilah, al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī telah
menerima beberapa pembukaan rohani tambahan, yang tidak sempat diterimanya
semasa dia berguru dengan asy-Syaikh Abū 'Alī al-Fađl ibn Muĥammad al-Fārmadhī.
Sebenarnya,
al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī telah bertemu dahulu dengan asy-Syaikh Abū Bakr
Yūsuf an-Nassāj aţ-Ţūsī sebelum bertemu dengan asy-Syaikh Abū 'Alī al-Fađl ibn
Muĥammad al-Fārmadhī, dan setelah asy-Syaikh Abū 'Alī al-Fađl ibn Muĥammad
al-Fārmadhī meninggal dunia, al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī telah bertemu semula
dengan asy-Syaikh Abū Bakr Yūsuf an-Nassāj aţ-Ţūsī untuk menerima ajaran-ajaran
tambahan di dalam ilmu tasawuf.
Seperti keadaan
asy-Syaikh Abū 'Alī al-Fađl ibn Muĥammad al-Fārmadhī, asy-Syaikh Abū Bakr Yūsuf
an-Nassāj aţ-Ţūsī pernah berguru dengan asy-Syaikh Abū al-Ĥasan al-Kharqānī dan
selepas itu dengan asy-Syaikh Abū al-Qāsim 'Abdullāh ibn 'Alī al-Jurjānī pula.
Asy-Syaikh Abū Bakr Yūsuf an-Nassāj aţ-Ţūsī telah meninggal dunia pada tahun
487 Hijrah.
Beberapa waktu
setelah Imām al-Ĥaramain meninggal dunia pada tahun 478 Hijrah, al-Imām Abū Ĥāmid
al-Ghazālī telah dijemput ke sebuah tempat bernama al-Mu‘askar untuk bertemu
dengan Niżām al-Mulk.
Niżām al-Mulk
telah banyak mendengar tentang keluasan dan ketinggian ilmu yang dimiliki oleh
al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī. Oleh itu, al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī telah
diraikan sebagai seorang 'ālim yang besar. Al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī telah
tinggal di al-Mu‘askar selama lebih kurang enam tahun. Dia juga telah ditemukan
dengan al-fuqahā' dan para pemuka ilmu yang lain. Semuanya telah mengakui akan
keluasan dan ketinggian ilmu al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī.
Pada tahun 484
Hijrah, Niżām al-Mulk telah melantik al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī ke jawatan
pengetua (atau boleh juga dikatakan jawatan ketua profesor) di al-Madrasah
an-Niżāmiyyah di Baghdād (yang tarafnya sama dengan Universitas Islam pada hari
ini).
Ini adalah satu
pencapaian yang sangat tinggi, karena dalam usia baru tiga puluh empat tahun,
al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī telah diberikan gelaran Syaikh al-Islām, yakni
setinggi-tinggi pangkat dari segi akademik dan keagamaan yang resmi.
Al-Imām Abū Ĥāmid
al-Ghazālī telah menjalankan tugas barunya ini dengan baik. Dia telah menarik
perhatian dari para pelajar, yang dekat maupun yang jauh. Nama al-Imām Abū Ĥāmid
al-Ghazālī telah menjadi sangat terkenal di waktu itu, sebagai seorang 'ālim
yang sangat fasih memberikan uraian-uraian pelajaran, dan sangat pandai
berdebat dengan hujah-hujah yang jitu, serta sangat luas dan dalam pula
ilmunya.
Tetapi keadaan
hidup selesa yang penuh dengan kemegahan ini tidak berkekalan, karena empat
tahun kemudian, pada tahun 488 Hijrah, jiwanya telah melalui satu perubahan
besar. Badan jasmaninya masih sehat tetapi jiwanya telah bergolak, dalam satu
keadaan tertekan yang boleh diumpamakan seperti air yang sedang menggelegak.
Ini telah menyebabkannya jatuh sakit.
Perubahan
fikiran dan ledakan jiwa ini adalah berpunca dari satu kesadaran bahwa selama
ini, segala kejayaan yang telah dicapainya, seperti memegang jawatan pengetua
di al-Madrasah an-Niżāmiyyah di kota Baghdād itu, bukanlah telah dilakukannya
dengan ikhlas semata-mata karena Allah Ta'ala, tetapi telah juga dicampuri
dengan sebab-sebab duniawi.
Sebuah
kitab tulisan al-Ghazālī
Telah bercerita
al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī di dalam kitabnya yang bernama al-Munqidh Min
ađ-Đalāl:
Telah menjadi nyatalah kepadaku bahwa aku
tidak akan mencapai kebagian akhirat, melainkan dengan bertaqwa, dan juga
mengekang kehendak nafsu. Dan yang utama sekali ialah memotong tali ikatan hati
kepada dunia, dengan meninggalkan negeri yang penuh tipu daya ini, dan kembali
ke negeri yang kekal abadi. Dan mengadap kepada Allah Ta‘ala dengan sepenuh
hati. Dan ini tidak akan tercapai, melainkan dengan membuangkan dahulu segala
kemegahan dan kekayaan, serta menjauhkan diri dari segala kesibukan dan
tuntutan dunia (al-'alā'iq).
Kemudian aku telah memeriksa keadaan diriku
sendiri. Maka aku dapati rupa-rupanya aku telah terperangkap di dalam jaring
pada setiap arah. Dan apabila aku periksa pula pekerjaanku di dalam memberi
kuliah dan ceramah, rupa-rupanya aku telah berkecimpung di dalam ilmu-ilmu yang
tidak penting, dan tidak bermanfaat di jalan akhirat.
Setelah itu, aku berfikir pula tentang
niatku di dalam memberi kuliah. Nyatalah, aku tidak ikhlas karena wajah Allah
Ta'ala. Malah, pembangkit dan pendorongku yang sebenar ialah mencari kemegahan
dan kemasyhuran yang luas. Maka, aku pun yakin yang aku sedang berada di
pinggir satu jurang yang marabahaya. Dan aku akan segera terjunam ke dalam api
neraka, melainkan aku perbaiki keadaan diriku terlebih dahulu.
Perasaan jiwanya
yang bergolak-golak ini, seakan-akan sedang meronta-ronta melawan fikiran
akalnya sendiri. Dan ini merupakan satu tekanan jiwa yang amat berat dirasakan
oleh al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī.
Telah bercerita
lagi al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī:
Tiadalah aku berhenti daripada berfikir
akan keadaanku dan jalan mana yang akan aku pilih. Hatiku masih berbolak-balik.
Pada suatu hari, aku telah berazam untuk
meninggalkan Baghdād, dan melepaskan diriku dari keadaan hidup harian itu.
Tetapi, pada keesokan harinya, aku telah membatalkan keputusan itu.
Seolah-olah, sebelah kakiku telah melangkah ke hadapan, tetapi yang sebelah
lagi telah mundur pula ke belakang!
Di pagi hari, aku telah bertekad untuk
menuntut akhirat, tetapi di petang hari, tentera hawa nafsu telah datang
menyerang, dan telah menghancurkannya. Syahwat dunia telah mengurungku, dan
memaksa aku tetap kekal saja di situ, sedangkan suara keimanan telah menyeru
kepadaku, “Kembaralah! Kembaralah! Tiadalah umurmu melainkan tinggal sedikit saja,
sedangkan di hadapanmu adalah perjalanan yang jauh. Tiadalah engkau kumpulkan
segala ilmu dan amal melainkan semuanya adalah riyak dan palsu belaka. Jika
sekarang engkau masih belum bersiap sedia untuk akhirat, bilakah masanya engkau
akan bersiap sedia? Jika sekarang engkau tidak putuskan tali belenggu itu,
bilakah masanya untuk memutuskannya?”
Dan ketika seruan seperti ini bangkit, maka
azam dan tekadku pun naik berkobar-kobar, rela menghadapi setiap cabaran dan
rintangan.
Tetapi kemudian, datang semula syaitan dan
berbisiklah dia, “Ini adalah satu perkara yang mengganggu-ganggu saja, jika
engkau menyerah kepadanya. Biarkan saja. Ia akan hilang dengan segera. Jika
engkau turuti ajakannya, lalu engkau tinggalkan pula segala kemegahan pangkat,
serta keadaan yang baik ini, yang bebas daripada sebarang kesulitan, serta
keadaan aman sejahtera yang bersih daripada perselisihan dan permusuhan, dan
jika engkau turutinya, engkau akan menyesal, dan engkau akan menanggung
kesukaran. Engkau tidak akan dapat kembali kepada keadaan senang seperti
sebelumnya.”
Dan
berterusanlah keadaanku ini, di mana aku berada di antara tarikan syahwat
dunia, dan tarikan panggilan akhirat. Ia berpanjangan selama hampir enam bulan,
bermula dari bulan Rajab tahun 488 Hijrah.
Pada bulan itu, aku telah berasa sudah
tidak lagi berdaya, tiada lagi ikhtiarku, terpaksa menyerah saja. Allah telah
mengunci lidahku, sehingga aku tidak dapat mengajar. Pada suatu hari, aku
gagahi juga diriku untuk menyampaikan kuliah agar dapat menggembirakan hati
para pelajarku. Tetapi lidahku telah menjadi kelu. Aku tidak dapat mengeluarkan
sepatah kata pun. Benar-benar tidak berdaya.
Dan keadaan bisu ini telah membuatku berdukacita, sehingga telah menjelaskan
kekuatan pencernaan di perutku, dan menyekat makanan dan minumanku. Roti yang
dicecah kuah pun tidak dapat aku kunyah, dan tidak dapat aku telan makanan
walaupun sesuap.
Aku menjadi semakin lemah, sehingga para
doktor yang merawatiku pun telah berputus asa, dan telah berkata mereka,
“Perkara in berpunca dari kalbu. Dari situ, ia telah merebak hingga ke seluruh
badan. Dan tiada cara untuk mengobatinya, melainkan melaluinya juga.
Buangkanlah rahasia yang telah menghasilkan segala duka nestapa ini.”
Akhirnya, setelah menyadari akan betapa
lemahnya diriku, setelah kehabisan segala ikhtiarku, aku pun berserah
bulat-bulat kepada Allah Ta‘ala. Dia telah memperkenankan doaku, karena Dialah
Tuhan yang memperkenankan doa orang yang terdesak, apabila orang itu berdoa
kepadaNya. Kini, menjadi ringanlah bagi hatiku untuk meninggalkan segala kemegahan,
kekayaan, anak-anak dan rekan-rekan. Oleh itu, pada bulan Zulkaedah tahun 488
Hijrah, al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī telah meletakkan jawatannya sebagai
pengetua di al-Madrasah an-Niżāmiyyah di Baghdād, dan telah mengambil keputusan
untuk meninggalkan Baghdād dan menjadi seorang pengembara. Dia telah meminta
adiknya, yakni asy-Syaikh Aĥmad al-Ghazālī, mengambil alih jawatannya itu.
Al-Imām Abū Ĥāmid
al-Ghazālī kemudian telah mewaqafkan segala harta benda kepunyaannya, selain
daripada sebagian yang telah diketepikan untuk nafkah menyara hidup
keluarganya, dan juga untuk dibuat bekal perjalanannya itu. Dan untuk
mengelakkan daripada terjadi sebarang syak wasangka atau kekecohan, al-Imām Abū
Ĥāmid al-Ghazālī hanya mengumumkan yang dia akan berangkat ke Makkah
al-Mukarramah untuk menunaikan ibadat haji.
Setelah
meninggalkan Baghdād, al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī pun menuju ke Syria dan telah
menetap di kota Damaskus selama dua tahun. Dia juga telah banyak menghabiskan
masanya duduk beriktikaf di Masjid Jamik al-Umawī di kota Damaskus. Ada kalanya
dia akan naik ke menara masjid itu, dan selepas menguncikan pintunya, akan
duduk berseorangan diri di sebuah sudut sepanjang hari. Dan pada hari ini pula,
sudut itu telah diberikan nama panggilan Sudut al-Ghazāliyyah, untuk
memperingati tempat di mana al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī pernah duduk
beriktikaf di kala itu. (Sebelum itu, Sudut al-Ghazāliyyah telah dikenali
dengan nama Sudut asy-Syaikh Naşr al-Maqdisī.)
Peninggalannya
Kitab-kitab yang
telah ditulis oleh beliau adalah amat banyak sekali dan telah dianggarkan
melebihi 200 buah. Namun, yang masih kekal hingga ke hari ini hanyalah lebih
kurang 50 buah saja. Kebanyakan dari kitab-kitab ini telah ditulis di dalam
bahasa Arab, dan ada juga yang telah ditulis di dalam bahasa Parsi. Di antara
kitab-kitab al-Imām Abū Ĥāmid al-Ghazālī yang lebih terkenal di negara Malaysia
ialah:
ar-Risālah al-Ladunniyyah; al-Munqidh Min ađ-Đalāl; Bidāyah al-Hidāyah; Minhāj
al-‘Ābidīn; Mīzān al-'Amal; Kīmiyā' as-Sa'ādah; Misykāh al-Anwār; dan Iĥyā'
'Ulūmiddīn.
Kandungan tulisan ini telah dipetik
daripada laman web Maktabah Ibn Badawi dengan keizinan pemiliknya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
wilujeng ngawangkong